'Türkçemizi çöpe atmayalım'

28 Kasım 2012 Çarşamba0 yorum


”Yabancı kelimeleri kullanmak sigara içmek gibidir,psikolojik tatmindir”

Türk Dil Kurumu (TDK) Başkanı  Prof. Dr. Mustafa Kaçalin, yabancı kelimeleri kullanmanın sigara içmek gibi  ”psikolojik bir tatmin” olduğunu belirterek, ”Sizin bilmediklerinizi  biliyorum, kullanıyorum’ gibi, kendisini gündeme çıkarmak gibi psikolojik bir  haldir” dedi.
 
Kaçalin,  yaptığı açıklamada, Türkiye’de iş yerlerindeki  yabancı isimli tabelaların çokluğuna vurgu yaparak, konuya sadecetabelalar  gözlüğüyle bakılarak TDK’ya gönderme yapıldığını anlattı.
 
TDK olarak kendilerine başvuranlara tavsiyelerde bulunduklarını ve Türkçe  iş yeri adlarını kullananlara plaket sunduklarını dile getiren Kaçalin, güzel Türkçe’yi teşvik etmenin, bilgilendirme ve gönüllü tercihle olabileceğini  bildirdi.
 
Prof. Dr. Kaçalin, bin 500 yıldır Türkçe’ye girmiş kelimeleri ”Bu Türkçe  değilmiş” diyerek traşlama yoluna gidilmesinin doğru bir yaklaşım olmadığını  ifade ederek, ”Mesela irtibat veya haberleşme yerine, ’iletişim’ diye bir kelime  çıkardık. Asıl problem buradadır. Hiçbir Türk insanı ve Türk köylüsü, ’biz  sizinle iletişemedik’, ’ben yarın seninle iletişeceğim’ diye cümle kurmaz. Asıl  sıkıntı buradadır” diye konuştu.
         
”Eski kelimelerimizden nefret etmek bir intihardır”
Kelimeleri atmak ve ezmekle dilin büyüyemeyeceğine dikkati çeken Kaçalin,  ”Dildeki mevcut ile hesaplaşmayıp yeni karşılaşılan problemlerle hesaplaşılmalı.  Onlara tavır takınmalı. Bu bakımdan, dükkan adlarının Türkçeleşmesini tercih  etmek iyi bir hassasiyettir ama eski kelimelerimizden nefret etmek bir  intihardır. Dilimizin, anamızın, atamızın kelimesini çöpe atamayız” ifadesini  kullandı
 
Prof. Kaçalin, yabancı kelimeleri kullanmanın tıbbi tarafının bulunduğunu  savunarak, ”Yabancı kelimeleri kullanmak sigara içmek gibidir, psikolojik  tatmindir. ’Ben başka şeyler biliyorum. Sizin bilmediklerinizi biliyorum,  kullanıyorum’ gibi, kendisini gündeme çıkarmak gibi psikolojik bir haldir”  dedi.
 
Böyle yapan insanların bulunduğunu anlatan Kaçalin, şunları kaydetti:’Bu, alışkanlıktan ziyade, belki hastalığın bir kısmıdır. Bunun gibi sırf  Türkçesi üzerinde gayret göstermek de ayrı bir titizlik hastalığıdır. İşi akarına  bırakmak ama tercihlere de boş vermemek lazım. Yazarken, çizerken dili temiz ve  süzülmüş, filtre edilmiş bir biçimde kullanmak lazım.”
Share this article :

Yorum Gönder

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. teleyorum - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger